Tuning slinika
Jeżeli nasz sprzęt przeznaczamy do rajdowania, powinniśmy w nim przeprowadzić kilka modyfikacji. Przede wszystkim powinniśmy stuningować silnik oraz zwiększyć sztywność ramy. Zacznę od tego pierwszego. Standardowy silnik motorynki ma 1,7 km, a po niewielkich zmianach możemy zwiększyć jego moc o ok. 30%.
Pierwszym zabiegiem powinno być zmienienie tłumika na sportowy. Sportowy ukł. wydechowy w żaden sposób nie obciąża dodatkowo silnika - wręcz odwrotnie - minimalizuje opory wydechu i pozwala lepiej opróżniać cylinder ze spalin, co za tym idzie poprawia napełnianie go świeżą mieszanką. Najprostszym sposobem na sprawdzenie ile mocy przybędzie po założeniu takiego tłumika, jest wymontowanie całego układu wydechowego. Przyrost ten będzie porównywalny z przyrostem po zamontowaniu specjalnie skonstruowanego tłumika (ok.15-20%). Nie przejmujmy się poziomem głosu wydawanego przez moplik bez wydechu - sportwy układ jest tylko trochę głośniejszy od standardu, a brzmienie o wiele lepsze. Taki element możemy wykonać sami w domu lub zamówić u jakiegoś blacharza. "Sportowy" tłumik powinien być przelotowy, to znaczy nie mieć żadnych przedziałek i komór. Spaliny powinny przechodzić przez niego tak jak przez rurkę. Wokół kanału przepływowego musi znajdować się materiał tłumiący głos. Świetnie nadaje się do tego wata szklana, która jest odporna na wysoką temperaturę i dobrze pochłania dźwięk. Nie zapomnijcie o oczyszczeniu kolanka z nagaru. Mój tłumik wykonałem sam, opierając się na puszce po farbie.
Kolejnym zabiegiem tuningowym może być splanowanie głowicy. Polega ono na zeszlifowaniu głowicy od dołu o ok. 2-3mm, w wyniku czego zwiększa się stopień sprężania. W romecie nie ma się o co martwić - spalanie stukowe z pewnością nie nastąpi - ale trzeba uważać żeby za dużo nie splanować bo tłok uderzy o głowicę, a to maże być bardzo niemiłe w skutkach. Po takim zabiegu silnik jest bardziej wysilony, i nieco skraca się jego żywotność. Mimo to polecam.
Po tych czynnościach należy wyregulować gaźnik i zapłon. Silnik będzie miał moc maksymalną przy większych obrotach (szczególnie przy sportowym układzie wydechowym) - troszkę większe wyprzedzenie zapłonu jeszcze bardziej to podbije, ale trochę obniży przy niskich.
Stożkowy filtr powietrza prezętuje się znakomicie
i dodaje moc silnikowi .
Sportowy tłumik daje lepszy odgłos silnika dzięki
jego konstrukcji dodaje moc silnikowi